Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obce protestují proti R52

17. 2. 2010

Jihomoravský + Brno (Jižní Morava)

velikost textu:
17. února 2010 0:00

Rozhodnutí o stavbě silnice bude snadno napadnutelné u soudu. Unie nedá dotace, varují právníci

ZPRÁVY Z BŘECLAVSKA Spory kolem plánované tepny z Brna do Mikulova trvají. Nevládní organizace a obce poslaly dopis premiérovi i ministrovi financí. V Mikulově chybí zrušená pohotovostní lékařská služba, radnice vyjednala s lékaři prodloužení otevírací doby.

Jižní Morava - Právníci nevládní organizace Ekologický právní servis upozorňují, že Jihomoravský kraj může přijít o dotace Evropské unie na výstavbu rychlostní silnice R52 z Brna do Mikulova. Poukazují na to, že nebyly posouzeny všechny varianty možného silničního spojení Brna s Vídní. „Rozhodnutí o stavbě silnice bude snadno napadnutelné u soudu. Pro rozpory se směrnicemi nebude Evropská unie chtít tento projekt financovat,“ uvedl právník Ekologického právního servisu Libor Jarmič.

Minulý týden adresovaly některé nevládní organizace a obce z Jihomoravského kraje premiérovi a ministrovi financí dopis, v němž poukazují na přetrvávající problémy plánované dopravní tepny.

„Projekt nejen zhorší životní podmínky mnoha občanů, ale kvůli závažným chybám v přípravě navíc zhatí šanci na financování trasy Brno - Vídeň z evropských fondů,“ popsal stanovisko občanů starosta obce Dolní Dunajovice Josef Hasník. Dokument podepsaný představiteli obcí Bavory, Dolní Dunajovice, Moravany u Brna, Ostopovice a také některých nevládních organizací vyzývá vedení kraje k nápravě chyb v nově nastartovaném procesu tvorby zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje.

Zahájení změn v zadání územního rozvoje kraje schválila Jihomoravská krajská rada už počátkem února. Stalo se tak proto, že Nejvyšší správní soud loni kvůli nesrovnalostem zrušil územní plán Břeclavska a spolu s ním i podkladové dokumenty k silnici R52. Aktuální schválení zásad územního rozvoje tak mimo jiné znamená právě i nové posouzení všech variant klíčových dopravních staveb, tedy i R52. „Dáváme si nyní pozor, aby každá předložená varianta byla řádně posouzena,“ uvedla náměstkyně hejtmana Anna Procházková.

„Po odborném posouzení kraj seřadí varianty podle výhodnosti,“ ujistil hejtman Michal Hašek.

Spory kolem R52 se vedou především o to, zda rozšířit silnici I/52 z Brna do Mikulova, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice. Kraj dlouhodobě považuje za jedinou možnou variantu trasu přes Mikulov. Variantu přes Břeclav naopak prosazují ekologové.

Zodpovědnost za to, že Nejvyšší správní soud zrušil územní plán Břeclavska a tím zdržel i výstavbu R52, padá podle hejtmana Haška na úředníky z ministerstva životního prostředí. „Ministerstvo životního prostředí je komplikátorem celé výstavby silnice R52,“ konstatoval hejtman.

O autorovi| RICHARD GURYČA, s využitím ČTK

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Morava

Autor:

  • RICHARD GURYČA